Terug naar de basis. Wat twee dagen voor de klas mij leerde over liefde

Vorige week maandag stond ik na ongeveer twaalf jaar weer voor de klas. Montessorischool Passe Partout in Zoetermeer, een groep kinderen die me niet kende, een lokaal vol materialen, en ik met mijn kruk en mijn observatieblik die ik al drie decennia koester.

Makkelijk was het niet, eerlijk gezegd voelde het als chaos waar ik wanhopig naar orde zocht. Maar bijzonder? O ja, dat was het zeker.

De chaos van opnieuw beginnen

Als trainer en coach ben ik gewend om naar andere leerkrachten te kijken, te observeren, te analyseren, te adviseren. Maar zelf die voorbereide omgeving creëren? Zelf zorgen dat kinderen weten wie ik ben, zelf die balans bewaken tussen vrijheid en structuur? Dat voelde als opnieuw leren lopen na jaren alleen anderen te hebben zien lopen.

Ik moest denken aan die jonge leerkrachten die vorige week tijdens mijn training zaten te oefenen met dat lastige materiaal, vallen en opnieuw beginnen en weer zoeken naar de juiste beweging. Zo voelde ik me ook, terug bij de basis. En wat is die basis eigenlijk? Zorgen dat de voorbereide omgeving klopt, zorgen dat kinderen zelf kunnen kiezen, zorgen dat ze elkaar helpen, en zelf zitten en observeren, observeren en nog eens observeren.

Maar aan het eind van die eerste dag gebeurde er iets waardoor ik besefte dat er nog iets anders is, iets wat misschien wel het allerbelangrijkste is.

Het kind dat me zag

Een van de kinderen kwam naar me toe, keek me niet aan, gaf me een hand en zei: “Ik denk dat ik jou wel heel grappig en lief vind.” Eén tel keek het kind me aan, recht in mijn ogen, en rende weer weg.

Zo simpel, zo puur, zo eerlijk. Dat kind had me gezien, niet als de trainer die kwam observeren, niet als de vreemde juf voor twee dagen, maar als mens. Als iemand die er mocht zijn in hun wereld, iemand die het vertrouwen waard was om die kwetsbare woorden tegen te zeggen.

Ik bleef nog lang op mijn kruk zitten nadat de kinderen naar huis waren. Die woorden bleven door mijn hoofd spoken, niet omdat ze zo bijzonder waren, maar juist omdat ze zo natuurlijk waren. Alsof dat kind me herinnerde aan iets wat ik altijd al wist maar misschien een beetje was vergeten in al die jaren van opleiden en trainen en scholen begeleiden.

De magie van ontdekking

De volgende dag zat ik weer op diezelfde kruk en zag ik een jongetje met de letters werken. Hij kende er nog niet zoveel, maar hij probeerde en bleef proberen, en opeens zag ik het gebeuren. Die vonk, dat moment van: wacht eens even, dit kan ik.

“Ik kan dit!” riep hij, en zijn stem was vol van die prachtige verbazing die alleen kinderen zo echt kunnen voelen. “Kijk! Met deze letters kan ik ‘pop’ maken! En ‘mop’! En kijk, kijk, ik kan ook lezen wat ik heb gemaakt!”

Hij had ontdekt dat je met wat je al kent nieuwe dingen kunt creëren, dat je niet hoeft te wachten tot je alles weet, dat leren bouwen is en niet wachten. Dat is montessorionderwijs in zijn puurste vorm, en ik voelde hoe mijn hart even sneller klopte bij het zien van die ontdekking.

Dertig jaar terug

Zittend op die kruk, kijkend naar dat kind met die letters, zag ik opeens mijn eerste groepen voor me. Ruim dertig jaar geleden was ik jong, groen, vol idealen en totaal overweldigd door de verantwoordelijkheid die op mijn schouders rustte. Ik maakte fouten, veel fouten zelfs, de voorbereide omgeving was lang niet altijd perfect en er waren talloze momenten waarop ik echt niet wist wat ik moest doen.

Maar ik hield van die kinderen. Oprecht, diep, onvoorwaardelijk. En op de een of andere manier maakte dat alles goed, droeg die liefde al die onzekerheden en fouten en zoektochten. Die liefde was het fundament waarop alles rustte, ook al besefte ik dat toen misschien nog niet zo bewust.

En nu, dertig jaar later, zittend in dat lokaal in Zoetermeer, realiseerde ik me iets wat me diep raakte. In al mijn trainingen en opleidingen geef ik montessorileerkrachten zoveel tools, ik leer ze observeren en de voorbereide omgeving inrichten en Maria Montessori’s principes toepassen. Maar vertel ik ze wel vaak genoeg over het allerbelangrijkste? Over die liefde die alles draagt?

Liefde voor het kind

Liefde voor het kind is geen romantisch idee of zweverig motto, het is het fundament waarop alles rust. Het is die liefde die betekent dat je een kind echt ziet, met al zijn uniciteit en eigenzinnigheid en onzekerheid en kracht. Die liefde die geduld heeft als een kind voor de zoveelste keer een materiaal verkeerd gebruikt, die vertrouwt dat dit kind zijn weg zal vinden op zijn tijd en op zijn manier, die durft los te laten ook al heb je het gevoel dat het nog niet klaar is.

Maria Montessori schreef ooit: “De grootste tekenen van succes voor een leerkracht is om te kunnen zeggen: de kinderen werken nu alsof ik er niet ben.”

En dat is waar, maar wat ik nu nog beter begrijp is dat je dat alleen kunt bereiken als kinderen voelen dat je er wél bent, echt aanwezig, met je aandacht en je geduld en ja, met je liefde.

Want je kunt de perfecte voorbereide omgeving hebben, je kunt Maria Montessori’s theorie door en door kennen, je kunt alle materialen perfect presenteren. Maar zonder die liefde voor het individuele kind dat voor je zit blijft het een systeem, een methode, een techniek. En montessorionderwijs is zoveel meer dan dat.

Wat ik meeneem

Die twee dagen in Zoetermeer waren niet makkelijk, ik kwam thuis met vermoeide benen en een hoofd vol gedachten. Maar ik kwam ook thuis met iets kostbaars: een hernieuwde overtuiging over wat echt belangrijk is.

In al mijn trainingen, bij al mijn schoolbegeleidingen, in elke bijeenkomst met montessorileerkrachten ga ik dit meenemen. Niet als laatste toevoeging of leuk extraatje, maar als uitgangspunt: begin met de liefde voor het kind. Want hoe moeilijk alles ook is, hoe chaotisch de klas soms voelt, hoe overweldigend de verantwoordelijkheid kan zijn, die liefde voor het kind is het allerbelangrijkste.

Dat kleine kind dat naar me toe kwam met die woorden “Ik denk dat ik jou wel heel grappig en lief vind” begreep het al. In zijn eenvoud, in zijn eerlijkheid had dat kind me de belangrijkste les van die twee dagen geleerd: liefde zie je, liefde voel je, en liefde geef je terug.

En dat vergeet ik nooit meer.

Toegevoegd door / november 10, 2025
Debbie van der Burgh

Debbie van der Burgh

Gedreven Montessoriaan

We gebruiken cookies om opvolging van bestellingen te kunnen genereren en onze site te beschermen tegen spam. Wij gebruiken geen cookies om door te geven aan derden. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacyverklaring Montessori Movement

Montessori Movement, gevestigd aan de Volmarijnstraat 138 te Rotterdam, is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring. Wij hechten veel waarde aan de privacy van onze cliënten, studenten en bezoekers van onze website en webshop. Contactgegevens:
  • Montessori Movement
  • KvK-nummer: 63806436
  • BTW-nummer: NL001930303B46
  • E-mail: d.vanderburgh@me.com
  • Telefoon: 06 – 20000921

Onze kernwaarden

Wij verwerken persoonsgegevens met zorg en in overeenstemming met de AVG. Onze uitgangspunten:
  • Wij verzamelen alleen gegevens die noodzakelijk zijn voor onze dienstverlening.
  • Onze medewerkers en partners zijn gebonden aan geheimhouding.
  • Wij verstrekken geen gegevens aan derden voor marketingdoeleinden.
  • Nieuwsbrieven worden alleen verzonden na expliciete toestemming (max. 4–6 per jaar).
  • Uw gegevens worden uitsluitend gedeeld met partijen die betrokken zijn bij de uitvoering van onze diensten.
  • Wij nemen passende beveiligingsmaatregelen.
  • U heeft altijd recht op inzage, correctie of verwijdering van uw gegevens.

Gebruik van persoonsgegevens

deelnemergegevens

Wij verwerken persoonsgegevens van studenten op basis van een overeenkomst of toestemming. Deze gegevens worden gebruikt voor:
  • Het begeleiden en afronden van het studietraject
  • Communicatie met deelnemers
  • Facturatie aan besturen, directeuren, gemeenten of deelnemers
  • Uitvoering van overige gevraagde diensten

Website en webshop

Bij gebruik van onze website of webshop kunnen wij de volgende gegevens verwerken:
  • Contactgegevens via formulieren
  • Gegevens voor het plannen van afspraken
  • Inschrijving voor opleidingen of cursussen
  • Afhandeling van bestellingen
  • Verzending van nieuwsbrieven (na toestemming)

Uw rechten

U heeft het recht om:
  • Inzage te krijgen in uw persoonsgegevens
  • Uw gegevens te laten corrigeren of verwijderen
  • Uw toestemming in te trekken
  • Bezwaar te maken tegen verwerking
  • Gegevens over te dragen (dataportabiliteit)
U kunt een verzoek indienen via d.vanderburgh@me.com Voeg een kopie van uw identiteitsbewijs toe (gebruik de KopieID-app om privacygevoelige informatie af te schermen). Wij reageren binnen vier weken.

Delen van gegevens met derden

Wij verstrekken uw gegevens uitsluitend aan derden die betrokken zijn bij de uitvoering van onze diensten, of wanneer wij daartoe wettelijk verplicht zijn. Dit gebeurt altijd in overleg met de betrokkene.

Bewaartermijnen

Wij hanteren de wettelijke bewaartermijnen van twee, vijf, zeven of vijftien jaar, afhankelijk van het type document.

Cookies en statistieken

Onze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, waaronder Google Analytics (geanonimiseerd). Deze cookies helpen ons de website te optimaliseren. U kunt cookies weigeren via uw browserinstellingen. Voor contentintegratie maken wij gebruik van diensten zoals Facebook, Vimeo en YouTube. Deze kunnen cookies plaatsen. Meer informatie over cookies vindt u op de website van de Autoriteit Consument en Markt.

Klachten

Heeft u een klacht over de verwerking van uw persoonsgegevens? Neem dan contact met ons op. U heeft ook het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens via www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.

Vragen of opmerkingen?

Deze privacyverklaring is met zorg opgesteld. Heeft u suggesties of vragen, neem dan gerust contact met ons op.
Save settings
Cookies settings