Stilte in een lawaaierige wereld

Waarom ik stilteboekjes schreef

Tijdens een studiedag waarop het ging over straffen en belonen, maakten we stilte met elkaar. ‘Gewoon zomaar’,  ten midden van de presentatie. Veertien volwassen gaven elkaar in stilte het belletje rond. En dat deden we niet, omdat het stil moest worden….

Vredesopvoeding als de ultieme missie van onderwijs
Ergens onderweg in onze tocht door Montessori land zijn we, naar mijn idee iets kostbaars kwijtgeraakt. In onze haast om de methode toegankelijk en praktisch te maken, zijn we die ene essentiële dimensie die Maria Montessori zo centraal stelde: de stilte uit het oog verloren. En dan niet de stilte om het stil te moeten worden ( vanuit discipline of onderdrukking ) maar de stilte van contemplatie – het moment waarop een kind  naar binnen keert vanuit zichzelf.

Stilte als leraar
Maria Montessori schreef over de “pedagogy of silence” – een concept dat vandaag bijna verdwenen lijkt. Ze observeerde hoe kinderen in diepe concentratie toegang krijgen tot een innerlijke rust die transformerend werkt. Dit is geen passiviteit, maar een actieve staat van innerlijke ordening. In die momenten van contemplatie gebeurt het echte werk:
Het kind organiseert zijn gedachten.
Emoties vinden hun plaats.
Ervaringen worden geïntegreerd.

Echter in onze lawaaierige wereld hebben we deze momenten vervangen door constante stimulatie. Zelfs in Montessori-omgevingen voelen we de druk: meer activiteiten, meer materialen, meer interactie. We meten succes in zichtbare productiviteit, niet in de onzichtbare groei die plaatsvindt in de stilte.

Montessori’s silence game is geen leuk tussendoortje om het stil te krijgen. Zo ook niet het doorgeven van het belletje tijdens de presentatie.  Het is een oefening in zelfbeheersing, bewustzijn en innerlijke vrede. Het leert kinderen dat ze kunnen kiezen voor stilte, dat ze macht hebben over hun innerlijke staat.
Montessori sprak over “normalisatie.”  Het moment waarop een kind door diepe concentratie toegang krijgt tot zijn ware natuur: rustig, gericht, vreedzaam. Deze normalisatie vereist structuur, herhaling en ja: momenten van stilte en contemplatie. Met het geven van stiltelessen creëren we vrije, rustige kinderen.

Vrede begint van binnen
Vrede was voor Montessori geen externe staat, maar een innerlijke kwaliteit. Een kind draagt die vrede de wereld in, door diepe concentratie, door contemplatie en door verbinding met zijn ware zelf .
Kanttekening,  je kunt geen vrede scheppen in de wereld als je geen vrede hebt gevonden in jezelf. Daarom was de voorbereide omgeving zo belangrijk: ze bied kinderen de mogelijkheid om innerlijke orde te ontwikkelen. Herhaling is hierbij essentieel: door dezelfde handeling keer op keer uit te voeren, vindt het kind rust en perfectie. Daarom is stilte heilig: in stilte kan het kind naar binnen keren en daar zijn centrum vinden.

Intrinsieke motivatie vervangen door beloningen
Dan is er nog iets waar ik het over wil hebben: de verschuiving van intrinsieke naar extrinsieke motivatie en wat dit te maken heeft met stilte maken.
Montessori observeerde dat kinderen van nature gedreven worden door een innerlijke drang tot perfectie, tot groei, tot begrip. Het kind dat twintig keer dezelfde roze toren bouwt, doet dat niet voor applaus of een sticker, maar omdat het werk zelf bevredigend is. Dit is intrinsieke motivatie in haar puurste vorm.
Vandaag de dag leven we in een beloningscultuur. En langzaam sijpelt dit door, zelfs in Montessori-omgevingen:
Complimenten voor elk klein succes, op het resultaat
Zichtbare systemen die “vooruitgang” bijhouden
Subtiele vergelijkingen tussen kinderen
De druk om “resultaten” te tonen aan ouders

En zo leren we kinderen om buiten zichzelf naar validatie te zoeken, in plaats van binnen. We gaan precies voorbij aan wat Montessori probeerde op te bouwen: een kind dat zijn eigen innerlijke kompas volgt.

De rol van stilte in leren
Wat verliezen we wanneer we stilte en contemplatie uit ons onderwijs bannen?

  1. De mogelijkheid tot diepe concentratie
    Echte concentratie – wat Montessori “polarisation of attention” noemde – vereist stilte. Niet alleen externe stilte, maar ook innerlijke stilte. In die diepe concentratie gebeurt transformatie.
  2. Zelfkennis en reflectie
    Kinderen leren zichzelf kennen in stilte. Wie ben ik? Wat voel ik? Wat denk ik echt? Deze vragen kunnen niet worden beantwoord te midden van constante prikkels en lawaai.
  3. Verwondering
    Contemplatie opent de deur naar verwondering en nieuwsgierigheid die essentieel is voor echt leren.

Maria Montessori schreef: “The child is both a hope and a promise for mankind.” Die belofte kan alleen worden vervuld als we kinderen toegang geven tot hun innerlijke bron. In een lawaaierige wereld is dit geen gemakkelijke weg. Stilte verkopen aan ouders is moeilijker dan resultaten. Contemplatie meten is onmogelijk. Vredesopvoeding levert geen directe testscores op….
En daarom schreef ik stilteboekjes. Bij elk seizoen een. En ik ben nog niet uitgeschreven!

Uiteindelijk draait Montessori niet om het opleiden van succesvolle individuen, maar om het ontwikkelen van vredige mensen. En vrede – echte vrede – begint in stilte, in de innerlijke ruimte waar een kind zichzelf leert kennen en liefhebben.

Daar, in die kostbare stilte, ligt de hoop voor onze wereld.

Maartje van Houwelingen

 

Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
eu_cookies_bar
eu_cookies_bar_block

Privacyverklaring Montessori Movement

Montessori Movement, gevestigd aan de Volmarijnstraat 138 te Rotterdam, is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring. Wij hechten veel waarde aan de privacy van onze cliënten, studenten en bezoekers van onze website en webshop. Contactgegevens:
  • Montessori Movement
  • KvK-nummer: 63806436
  • BTW-nummer: NL001930303B46
  • E-mail: d.vanderburgh@me.com
  • Telefoon: 06 – 20000921

Onze kernwaarden

Wij verwerken persoonsgegevens met zorg en in overeenstemming met de AVG. Onze uitgangspunten:
  • Wij verzamelen alleen gegevens die noodzakelijk zijn voor onze dienstverlening.
  • Onze medewerkers en partners zijn gebonden aan geheimhouding.
  • Wij verstrekken geen gegevens aan derden voor marketingdoeleinden.
  • Nieuwsbrieven worden alleen verzonden na expliciete toestemming (max. 4–6 per jaar).
  • Uw gegevens worden uitsluitend gedeeld met partijen die betrokken zijn bij de uitvoering van onze diensten.
  • Wij nemen passende beveiligingsmaatregelen.
  • U heeft altijd recht op inzage, correctie of verwijdering van uw gegevens.

Gebruik van persoonsgegevens

deelnemergegevens

Wij verwerken persoonsgegevens van studenten op basis van een overeenkomst of toestemming. Deze gegevens worden gebruikt voor:
  • Het begeleiden en afronden van het studietraject
  • Communicatie met deelnemers
  • Facturatie aan besturen, directeuren, gemeenten of deelnemers
  • Uitvoering van overige gevraagde diensten

Website en webshop

Bij gebruik van onze website of webshop kunnen wij de volgende gegevens verwerken:
  • Contactgegevens via formulieren
  • Gegevens voor het plannen van afspraken
  • Inschrijving voor opleidingen of cursussen
  • Afhandeling van bestellingen
  • Verzending van nieuwsbrieven (na toestemming)

Uw rechten

U heeft het recht om:
  • Inzage te krijgen in uw persoonsgegevens
  • Uw gegevens te laten corrigeren of verwijderen
  • Uw toestemming in te trekken
  • Bezwaar te maken tegen verwerking
  • Gegevens over te dragen (dataportabiliteit)
U kunt een verzoek indienen via d.vanderburgh@me.com Voeg een kopie van uw identiteitsbewijs toe (gebruik de KopieID-app om privacygevoelige informatie af te schermen). Wij reageren binnen vier weken.

Delen van gegevens met derden

Wij verstrekken uw gegevens uitsluitend aan derden die betrokken zijn bij de uitvoering van onze diensten, of wanneer wij daartoe wettelijk verplicht zijn. Dit gebeurt altijd in overleg met de betrokkene.

Bewaartermijnen

Wij hanteren de wettelijke bewaartermijnen van twee, vijf, zeven of vijftien jaar, afhankelijk van het type document.

Cookies en statistieken

Onze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, waaronder Google Analytics (geanonimiseerd). Deze cookies helpen ons de website te optimaliseren. U kunt cookies weigeren via uw browserinstellingen. Voor contentintegratie maken wij gebruik van diensten zoals Facebook, Vimeo en YouTube. Deze kunnen cookies plaatsen. Meer informatie over cookies vindt u op de website van de Autoriteit Consument en Markt.

Klachten

Heeft u een klacht over de verwerking van uw persoonsgegevens? Neem dan contact met ons op. U heeft ook het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens via www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.

Vragen of opmerkingen?

Deze privacyverklaring is met zorg opgesteld. Heeft u suggesties of vragen, neem dan gerust contact met ons op.
Save settings
Cookies settings