Nieuwe werkjes met thema Sint
Wij zijn voor jullie aan de slag gegaan en vanmorgen hebben degene die geabonneerd zijn op onze nieuwsbrief al een voorproefje als cadeautje in hun ‘digitale schoen’ gekregen.
Voor de onderbouw en de middenbouw hebben we 3-delige kaartjes ontworpen in het thema Sinterklaas.
Dit schrijf- en leeswerkje laat kinderen volgens Maria Montessori’s principes kennis maken met woordenschat, schrijven en lezen. Er zijn drie verschillende kaarten per onderwerp: een afbeeldingskaart, een woordkaart en een controlekaart waarop zowel afbeelding als woord staan.
Hoe werkt het?
Kinderen leggen de afbeeldingen en woorden bij elkaar door ze te matchen. De controlekaart gebruiken ze om zelf te controleren of ze het goed hebben gedaan – geen volwassene nodig! Deze zelfcorrectie is typisch Montessori en geeft kinderen het vertrouwen dat ze zelfstandig kunnen leren.
Wat leren kinderen ervan?
Door het verbinden van beeld en woord bouw je op een natuurlijke manier woordenschat op en start het kind met schrijven om vervolgens tot lezen over te gaan. Kinderen zien het concre
te plaatje en koppelen daar het abstracte geschreven woord aan – van concreet naar abstract, precies zoals Montessori het bedoelde.
Ons mindmap-werkje voor de bovenbouw neemt de taxonomie van Bloom als uitgangspunt. Van ontdekken naar analyseren, van begrijpen naar creëren. Kinderen kiezen hun eigen deelonderwerp met onderzoeksvragen en gaan zelf op ontdekking. Want nieuwsgierigheid heeft geen handleiding nodig, alleen de juiste prikkel.
Onze werkjes kun je neerleggen op de aandachtstafel, de plek waar focus en verwonderend samenkomen. Waar kinderen zelfstandig of samen hun omgeving ontdekken. Waar traditie niet iets is om klakkeloos over te nemen, maar om kritische vragen te stellen.
Zo maken we samen van de sinterklaastijd een cultureel fenomeen. En helpen we kinderen de wereld om zich heen te begrijpen.
Eigenwijs, doordacht en altijd vanuit het kind.