
Laatste coachingsdag in de onderbouw
Vandaag sloten we een krachtig traject af. De leerkracht is weer stevig in haar schoenen gezet—met vertrouwen en tools om zelfstandig verder te gaan.
Montessori stelde dat observeren de sleutel is tot begeleiding. Ze maakt daarin onderscheid tussen:
- Pedagogisch observeren: kijken naar het welbevinden, de sociale interacties, het zelfbeeld en de relatie tot de omgeving.
- Didactisch observeren: signaleren waar het kind zich bevindt op de leerlijn, welke hulpvragen spelen en welke instructiebehoefte er is.
Het rondemodel brengt die observaties samen:
- De grote ronde is snel en helpt kinderen op weg en vanuit de pedagogische observatie
- De kleine ronde is langer van duur en een voortgang vanuit de didactische observaties
Montessori benadrukte dat observeren niet alleen een vaardigheid is, maar een houding die vraagt om geduld, aandacht en reflectie. Het is een proces van voortdurende afstemming tussen wat je ziet en wat je doet.
Montessori’s visie op observeren is diep verweven met haar bredere filosofie over onderwijs en ontwikkeling. In haar werk benadrukt ze dat observeren niet alleen een instrument is, maar een fundamentele manier van zijn voor de begeleider. Het vereist een constante balans tussen objectiviteit en empathie, en een bereidheid om te leren van wat je ziet.
Als begeleider leerde ik vandaag opnieuw dat de rust om écht te kijken, leidt tot duurzame keuzes.
Wat ze zelf zei
“Wat ik vandaag opnieuw zag, is hoeveel meer grip ik hebt gekregen op de groep. Ik bent rustiger, hebt overzicht, en ik voel hoe ik met meer vertrouwen handel—ook als het spannend wordt. Echt iets om trots op te zijn, want dat heb ik zelf opgebouwd.”
Trots op deze leerkracht hoe ze zich de laatste weken heeft ontwikkeld! We zien haar volgend schooljaar terug bij onze opleiding Montessori basisbekwaam om haar montessoriskills nog verder te laten groeien!