
Giseren kreeg ik een appje van een onderwijsassistente: “Help, ik begin morgen op een montessorischool en ik snap er niks van!”
Ze had gelijk om zich overweldigd te voelen. Want terwijl er 177 vacatures voor montessorileerkrachten op LinkedIn staan, betekent dat niet dat de overstap naar montessorionderwijs vanzelf gaat.
Jarenlang heb je geleerd vanuit een lineair curriculum te werken – netjes van A naar B naar C. Opeens werk je met een concentrisch curriculum waar dezelfde concepten steeds terugkeren, maar dan dieper. Waar de groep altijd je uitgangspunt was, staat nu opeens het individuele kind centraal.
“Maar hoe plan je dan een les?” vroeg een stagiaire me vorige week. “En hoe weet je of iedereen wel alles heeft gehad?”
Deze vragen herken ik zo goed. We verwachten van nieuwe collega’s dat ze zich snel aanpassen aan onze mooie maar complexe vorm van onderwijs, zonder hen de tijd en begeleiding te geven die ze nodig hebben. En dan verbazen we ons erover dat ze na drie maanden alweer vertrekken.
Het montessorionderwijs vraagt veel van je als professional. Je moet leren observeren in plaats van instrueren. Je moet vertrouwen krijgen in het kind en in het materiaal. Je moet je eigen rol opnieuw uitvinden – van regisseur naar begeleider.
Dat doe je niet even in een drukke september tussen alle andere schoolzaken.
Daarom ontwikkelden we ons Montessori Instroom Programma. Op maat gemaakt voor jouw school, voor jouw nieuwe collega’s. Want elke school heeft zijn eigen cultuur, zijn eigen manier van montessori vormgeven.
Sommige scholen doen dit samen met andere scholen binnen hun bestuur. Anderen kiezen voor een schoolspecifiek traject. Altijd gaat het om dezelfde kernwaarden: zelfstandigheid opbouwen, creativiteit durven loslaten, samenwerking zoeken en individuele aandacht geven – ook aan je eigen team.
We beginnen klein. Observeren oefenen. Het verschil tussen helpen en hinderen ontdekken. Langzaam bouwen we het vertrouwen op dat nodig is om echt montessorionderwijs te geven.
Vandaag spreek ik met een groep montessori minor studenten die drie weken geleden begonnen met hun minor vernieuwingsonderwijs. Ik ben benieuwd naar hun ervaringen tot nu toe.
Heb jij op jouw school ook nieuwe collega’s die worstelen met de omschakeling? Of werk je samen met andere scholen en zie je dat jullie soortgelijke uitdagingen hebben? Neem gerust even contact op.
Ik denk dat we als montessorigemeenschap meer moeten investeren in onze nieuwe collega’s. Niet alleen in hun certificering, maar in hun eerste stapjes, hun vertrouwen, hun groei naar echte montessorileerkrachten.
Wat is jouw ervaring met het begeleiden van nieuwe collega’s in het montessorionderwijs? 🌱
#montessorionderwijs #nieuweleerkrachten #teamontwikkeling #eigenwijs