Montessori Klas Bingo Challenge – We merken vaak dat leerkrachten denken dat hun klas uniek is met al die gekke momenten. Tot ze gaan delen en beseffen: wij zijn allemaal dezelfde prachtige chaos!

🎯✨ CHALLENGE TIME! ✨🎯

Van zomervakantie-ontdekkingen tot jaszak-geheimen – 11 challenges die het hele montessori-jaar verbinden.

We merken vaak dat leerkrachten denken dat hun klas uniek is met al die gekke momenten. Tot ze gaan delen en beseffen: wij zijn allemaal dezelfde prachtige chaos!

Lees verder Montessori Klas Bingo Challenge – We merken vaak dat leerkrachten denken dat hun klas uniek is met al die gekke momenten. Tot ze gaan delen en beseffen: wij zijn allemaal dezelfde prachtige chaos!

Kijkje in de bovenbouw van MKC Passe Partout

Aziaten
Op montessorischool Passe Partout in Zoetermeer werken wij met DaVinci voor kosmisch onderwijs. In de bovenbouw zijn wij gestart met het thema Aziaten. Vanuit de methode leren de kinderen o.a. over het karakter van China, de geschiedenis, draken, klimaat en landschap.
In de twee groepen zijn rijke aandachtstafels gemaakt, waarvoor er door de kinderen ook veel mooie spulletjes zijn meegebracht.
Tijdens de gymles hebben de kinderen kunnen genieten van een clinic Wushu,
Chinese krijgskunst die bekend staat om zijn sierlijke bewegingen en sprongen, en er komt nog iemand langs in de klas om te vertellen over Japan.

Het thema leeft enorm en de kinderen kijken uit naar de lessen.
De verworven kennis wordt in drietallen omgezet in een muurkant over China, de kinderen werken hierbij aan verschillende onderwerpen als: cultuur, wonen, werken en levensbeschouwing.

 

Geschreven door:
Juf Kirsten

Leerkracht groep 6/7/8 B

Stilte in een lawaaierige wereld

Waarom ik stilteboekjes schreef

Tijdens een studiedag waarop het ging over straffen en belonen, maakten we stilte met elkaar. ‘Gewoon zomaar’,  ten midden van de presentatie. Veertien volwassen gaven elkaar in stilte het belletje rond. En dat deden we niet, omdat het stil moest worden….

Vredesopvoeding als de ultieme missie van onderwijs
Ergens onderweg in onze tocht door Montessori land zijn we, naar mijn idee iets kostbaars kwijtgeraakt. In onze haast om de methode toegankelijk en praktisch te maken, zijn we die ene essentiële dimensie die Maria Montessori zo centraal stelde: de stilte uit het oog verloren. En dan niet de stilte om het stil te moeten worden ( vanuit discipline of onderdrukking ) maar de stilte van contemplatie – het moment waarop een kind  naar binnen keert vanuit zichzelf.

Stilte als leraar
Maria Montessori schreef over de “pedagogy of silence” – een concept dat vandaag bijna verdwenen lijkt. Ze observeerde hoe kinderen in diepe concentratie toegang krijgen tot een innerlijke rust die transformerend werkt. Dit is geen passiviteit, maar een actieve staat van innerlijke ordening. In die momenten van contemplatie gebeurt het echte werk:
Het kind organiseert zijn gedachten.
Emoties vinden hun plaats.
Ervaringen worden geïntegreerd.

Echter in onze lawaaierige wereld hebben we deze momenten vervangen door constante stimulatie. Zelfs in Montessori-omgevingen voelen we de druk: meer activiteiten, meer materialen, meer interactie. We meten succes in zichtbare productiviteit, niet in de onzichtbare groei die plaatsvindt in de stilte.

Montessori’s silence game is geen leuk tussendoortje om het stil te krijgen. Zo ook niet het doorgeven van het belletje tijdens de presentatie.  Het is een oefening in zelfbeheersing, bewustzijn en innerlijke vrede. Het leert kinderen dat ze kunnen kiezen voor stilte, dat ze macht hebben over hun innerlijke staat.
Montessori sprak over “normalisatie.”  Het moment waarop een kind door diepe concentratie toegang krijgt tot zijn ware natuur: rustig, gericht, vreedzaam. Deze normalisatie vereist structuur, herhaling en ja: momenten van stilte en contemplatie. Met het geven van stiltelessen creëren we vrije, rustige kinderen.

Vrede begint van binnen
Vrede was voor Montessori geen externe staat, maar een innerlijke kwaliteit. Een kind draagt die vrede de wereld in, door diepe concentratie, door contemplatie en door verbinding met zijn ware zelf .
Kanttekening,  je kunt geen vrede scheppen in de wereld als je geen vrede hebt gevonden in jezelf. Daarom was de voorbereide omgeving zo belangrijk: ze bied kinderen de mogelijkheid om innerlijke orde te ontwikkelen. Herhaling is hierbij essentieel: door dezelfde handeling keer op keer uit te voeren, vindt het kind rust en perfectie. Daarom is stilte heilig: in stilte kan het kind naar binnen keren en daar zijn centrum vinden.

Intrinsieke motivatie vervangen door beloningen
Dan is er nog iets waar ik het over wil hebben: de verschuiving van intrinsieke naar extrinsieke motivatie en wat dit te maken heeft met stilte maken.
Montessori observeerde dat kinderen van nature gedreven worden door een innerlijke drang tot perfectie, tot groei, tot begrip. Het kind dat twintig keer dezelfde roze toren bouwt, doet dat niet voor applaus of een sticker, maar omdat het werk zelf bevredigend is. Dit is intrinsieke motivatie in haar puurste vorm.
Vandaag de dag leven we in een beloningscultuur. En langzaam sijpelt dit door, zelfs in Montessori-omgevingen:
Complimenten voor elk klein succes, op het resultaat
Zichtbare systemen die “vooruitgang” bijhouden
Subtiele vergelijkingen tussen kinderen
De druk om “resultaten” te tonen aan ouders

En zo leren we kinderen om buiten zichzelf naar validatie te zoeken, in plaats van binnen. We gaan precies voorbij aan wat Montessori probeerde op te bouwen: een kind dat zijn eigen innerlijke kompas volgt.

De rol van stilte in leren
Wat verliezen we wanneer we stilte en contemplatie uit ons onderwijs bannen?

  1. De mogelijkheid tot diepe concentratie
    Echte concentratie – wat Montessori “polarisation of attention” noemde – vereist stilte. Niet alleen externe stilte, maar ook innerlijke stilte. In die diepe concentratie gebeurt transformatie.
  2. Zelfkennis en reflectie
    Kinderen leren zichzelf kennen in stilte. Wie ben ik? Wat voel ik? Wat denk ik echt? Deze vragen kunnen niet worden beantwoord te midden van constante prikkels en lawaai.
  3. Verwondering
    Contemplatie opent de deur naar verwondering en nieuwsgierigheid die essentieel is voor echt leren.

Maria Montessori schreef: “The child is both a hope and a promise for mankind.” Die belofte kan alleen worden vervuld als we kinderen toegang geven tot hun innerlijke bron. In een lawaaierige wereld is dit geen gemakkelijke weg. Stilte verkopen aan ouders is moeilijker dan resultaten. Contemplatie meten is onmogelijk. Vredesopvoeding levert geen directe testscores op….
En daarom schreef ik stilteboekjes. Bij elk seizoen een. En ik ben nog niet uitgeschreven!

Uiteindelijk draait Montessori niet om het opleiden van succesvolle individuen, maar om het ontwikkelen van vredige mensen. En vrede – echte vrede – begint in stilte, in de innerlijke ruimte waar een kind zichzelf leert kennen en liefhebben.

Daar, in die kostbare stilte, ligt de hoop voor onze wereld.

Maartje van Houwelingen

 

111 jaar Montessori, maar deze trends zijn nieuw…

111 jaar Montessori, maar deze trends zijn nieuw…

Vorige week zat ik met een groep montessorileerkrachten om de tafel. Eén van hen zei: “Soms vraag ik me af of Maria Montessori dit allemaal wel had voorzien.” We lachten, maar de vraag bleef hangen. Want natuurlijk: Maria Montessori legde meer dan een eeuw geleden een solide basis. Maar montessorionderwijs in 2025? Dat staat niet stil.

Ik zie drie trends die echt het verschil maken. Niet omdat ze nieuw zijn voor de lol, maar omdat ze inspelen op wat kinderen en leerkrachten vandaag nodig hebben.

De natuur als leraar

Steeds meer montessorileerkrachten begrijpen dat de voorbereide omgeving ook buiten kan zijn. Moestuinen op het schoolplein, excursies naar stadsboerderijen, of zelfs volledige farm schools waar kinderen leren door te zaaien, oogsten en verzorgen. De kosmische opdracht krijgt letterlijk handen en voeten in de aarde.

Wat ik zo mooi vind: kinderen ervaren hier zelfstandigheid en samenwerking tegelijk. Ze nemen verantwoordelijkheid voor hun groente, leren geduld wanneer een plant groeit, en ontdekken verbinding met de cyclus van het leven. Maria Montessori schreef al over de ‘cosmic education’ – nu zie je dat principe opleven in concrete, zintuiglijke ervaringen.

Volg bijvoorbeeld Montessori Farm School op Instagram voor dagelijkse inspiratie: https://www.instagram.com/montessori_farm_school/

Wetenschap als bondgenoot

“Maar waarom werkt montessorionderwijs?” Die vraag krijg ik steeds vaker. En wat mooi is: we kunnen hem nu veel sterker beantwoorden. Hersenonderzoek over executive function, studies naar intrinsieke motivatie, inzichten over neuroplasticiteit – het onderbouwt wat Maria Montessori intuïtief begreep.

Deze wetenschappelijke taal helpt je als montessorileerkracht om collega’s, ouders en schoolleiders mee te krijgen. Je laat zien dat montessorionderwijs niet zweverig is, maar stevig verankerd in hoe kinderen daadwerkelijk leren. Kijk bijvoorbeeld naar deze video over neurowetenschappelijk onderzoek: https://youtu.be/czi7JHaTbOc

Samen sterker

De kritiek op te veel individualisme wordt gehoord. En terecht. Authentiek montessorionderwijs gaat niet over kinderen die alleen in hun eigen wereldje werken. Het gaat over kinderen die leren samenwerken, elkaar helpen, en samen kennis opbouwen.

Ik zie montessorischolen die bewust grotere gemengde groepen vormen, gezamenlijke projecten opzetten, en ruimte maken voor meer uitwisseling tussen leerkrachten. Marleen Stikker schreef hier een prachtig kritisch stuk over: https://magazine.montessori.nl/marleenstikker/

Dit raakt de kern van wat montessorionderwijs kan zijn: een plek waar zelfstandigheid en samenwerking hand in hand gaan.

Alle drie de trends in één simpele herfstactie

Wil je deze drie trends samenbrengen? Begin deze herfst met iets heel eenvoudigs: haal één tegel weg van je schoolplein, vervang het zand door aarde en plant er samen met kinderen bloembollen in. Krokus, narcis, tulp – kies maar.

Hier zie je alle drie de trends terug: kinderen brengen natuur terug op het plein, ze observeren en meten wat er gebeurt (waarom groeit er niks in de winter? wat doet de bol onder de grond?), en ze werken samen aan één plek die van hen is. In het voorjaar zien ze het resultaat. Kosmisch onderwijs in één tegel.

Jouw beweging

Maria Montessori was zelf ook constant in beweging. Ze paste haar visie aan, leerde bij, verfijnde. Eigenlijk zijn deze trends precies wat zij zou doen: luisteren naar wat kinderen en de wereld van vandaag nodig hebben.

Welke trend spreekt jou het meest aan? En belangrijker: welke stap zet jij deze week om montessorionderwijs verder te brengen? 🌱

www.montessorimovement010.nl

Stilteboekjes seizoenen

Vandaag, op de dag van de leerkracht, delen we graag onze nieuwe materialen met jullie

Nu voor alle seizoenen een stilte verhaal! 

Maria Montessori ontwikkelde stiltelesjes als krachtige tool voor innerlijke rust en concentratie.  Veel montessorileerkrachten van nu, worstelen met de praktische implementatie ervan. Deze boekjes geven je bij elk seizoen datgene wat je nodig hebt om deze bijzondere lessen succesvol aan te bieden.
De boekjes bevatten zorgvuldig uitgewerkte verhaaltjes, die perfect aansluiten bij de seizoen cyclus en de gevoelswereld van kinderen. Deze verhaaltjes helpen kinderen echte stilte te ervaren en diepere concentratie te ontwikkelen.
Als extra ontvang je een leeg werkboekje waarin kinderen hun eigen stilteverhalen kunnen schrijven en illustreren. Dit stimuleert niet alleen creativiteit, maar laat hen ook ervaren hoe krachtig stilte en verhalen kunnen zijn. Transformeer je stiltemomenten van “moeilijk vullen” naar “favoriete lesonderdeel” en ga lekker aan de slag met een authentiek stiltelesje.
Wij zijn heel benieuwd naar jullie ervaringen en die van de kinderen!

 

 

We gebruiken cookies om opvolging van bestellingen te kunnen genereren en onze site te beschermen tegen spam. Wij gebruiken geen cookies om door te geven aan derden. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacyverklaring Montessori Movement

Montessori Movement, gevestigd aan de Volmarijnstraat 138 te Rotterdam, is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring. Wij hechten veel waarde aan de privacy van onze cliënten, studenten en bezoekers van onze website en webshop. Contactgegevens:
  • Montessori Movement
  • KvK-nummer: 63806436
  • BTW-nummer: NL001930303B46
  • E-mail: d.vanderburgh@me.com
  • Telefoon: 06 – 20000921

Onze kernwaarden

Wij verwerken persoonsgegevens met zorg en in overeenstemming met de AVG. Onze uitgangspunten:
  • Wij verzamelen alleen gegevens die noodzakelijk zijn voor onze dienstverlening.
  • Onze medewerkers en partners zijn gebonden aan geheimhouding.
  • Wij verstrekken geen gegevens aan derden voor marketingdoeleinden.
  • Nieuwsbrieven worden alleen verzonden na expliciete toestemming (max. 4–6 per jaar).
  • Uw gegevens worden uitsluitend gedeeld met partijen die betrokken zijn bij de uitvoering van onze diensten.
  • Wij nemen passende beveiligingsmaatregelen.
  • U heeft altijd recht op inzage, correctie of verwijdering van uw gegevens.

Gebruik van persoonsgegevens

deelnemergegevens

Wij verwerken persoonsgegevens van studenten op basis van een overeenkomst of toestemming. Deze gegevens worden gebruikt voor:
  • Het begeleiden en afronden van het studietraject
  • Communicatie met deelnemers
  • Facturatie aan besturen, directeuren, gemeenten of deelnemers
  • Uitvoering van overige gevraagde diensten

Website en webshop

Bij gebruik van onze website of webshop kunnen wij de volgende gegevens verwerken:
  • Contactgegevens via formulieren
  • Gegevens voor het plannen van afspraken
  • Inschrijving voor opleidingen of cursussen
  • Afhandeling van bestellingen
  • Verzending van nieuwsbrieven (na toestemming)

Uw rechten

U heeft het recht om:
  • Inzage te krijgen in uw persoonsgegevens
  • Uw gegevens te laten corrigeren of verwijderen
  • Uw toestemming in te trekken
  • Bezwaar te maken tegen verwerking
  • Gegevens over te dragen (dataportabiliteit)
U kunt een verzoek indienen via d.vanderburgh@me.com Voeg een kopie van uw identiteitsbewijs toe (gebruik de KopieID-app om privacygevoelige informatie af te schermen). Wij reageren binnen vier weken.

Delen van gegevens met derden

Wij verstrekken uw gegevens uitsluitend aan derden die betrokken zijn bij de uitvoering van onze diensten, of wanneer wij daartoe wettelijk verplicht zijn. Dit gebeurt altijd in overleg met de betrokkene.

Bewaartermijnen

Wij hanteren de wettelijke bewaartermijnen van twee, vijf, zeven of vijftien jaar, afhankelijk van het type document.

Cookies en statistieken

Onze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, waaronder Google Analytics (geanonimiseerd). Deze cookies helpen ons de website te optimaliseren. U kunt cookies weigeren via uw browserinstellingen. Voor contentintegratie maken wij gebruik van diensten zoals Facebook, Vimeo en YouTube. Deze kunnen cookies plaatsen. Meer informatie over cookies vindt u op de website van de Autoriteit Consument en Markt.

Klachten

Heeft u een klacht over de verwerking van uw persoonsgegevens? Neem dan contact met ons op. U heeft ook het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens via www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.

Vragen of opmerkingen?

Deze privacyverklaring is met zorg opgesteld. Heeft u suggesties of vragen, neem dan gerust contact met ons op.
Save settings
Cookies settings